Du torrent au courant

“It is not until a building has assumed this character, till it has been entrusted with the fame, and hallowed by the deeds of men (...) that its existence can be gifted with language and life.”
John Ruskin, The Seven Lamps of Architecture, 1849

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[‘From torrent to current’] - During one year, at the request of the Facim Foundation, and in collaboration with Electricité De France, I walked the roads and the vast network of hydropower in the Beaufortain area, Savoy (French Alps). I climbed a few hills, explored every corner of the power plants, scrutinized every detail of the machines, and went through forbidden doors. From a Pelton turbine detail, to a large vision of a dam melted in the Alps mountains, I have punctuated these images with portraits of witnesses from the dams' construction days.
Several times, I happened to find myself alone with these "quiet fortresses", especially under inclement or snowy weather.

During several hours, I walked tirelessly around the high pastures, or along the water reservoirs, the vault, looking for the best picture possible.
Alone with these monumental constructions for miles around, I created a special relationship with them, almost intimate. In our mutual silence, I absorbed their impressive and reassuring presence, their high mountain fortified castles looking. And those great "shelters", mine for a few hours, then kindly revealed to me some of their secrets.

“Ce n’est que lorsqu’un édifice s’est vu confier la renommée des Hommes, et qu’il est sanctifié par leurs exploits […] que son existence se voit douée de langage et de vie.”
John Ruskin, The Seven Lamps of Architecture, 1849

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Durant une année, à la demande de la Fondation Facim, et en proche collaboration avec Electricité De France, j’ai arpenté les routes et les chemins du vaste réseau de l’hydroélectricité en Beaufortain (Savoie). J’ai grimpé quelques hauteurs, exploré les moindres recoins des centrales, scruté chaque détail des machines, passé toutes les portes interdites. De l’image détaillée d’une turbine Pelton, à la vision étendue d’un barrage fondu dans le massif alpin, j’ai entrecoupé ces images par des portraits de témoins de l’époque des chantiers.
Plusieurs fois, il m’arriva de me retrouver seule avec ces “forteresses tranquilles”, en particulier sous un temps peu clément, ou enneigé.

Pendant plusieurs heures, je parcourais inlassablement les alpages alentours, ou longeais la retenue d’eau, la voûte, à la recherche de la meilleure image possible. Seule avec ces ouvrages monumentaux sur des kilomètres à la ronde, j’ai noué une relation particulière, presque intime avec eux. Dans notre silence mutuel, je me suis imprégnée de leur présence impressionnante et sécurisante, de leur allure élégante de châteaux forts d’altitude. Et ces grands “refuges”, miens pour quelques heures, ont alors bien voulu me livrer quelques-uns de leurs secrets.

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